sobota, 31 października 2020
Najnowsze: rankinguefa.pl TDM Czy wiesz, czym zajmuje się UEFA? opublikowany

Nowe oblicze polskiego bukmacherstwa

Odbierz kod promocyjny eToto Oferta na bonus eToto VIP ważna do 31 października 2020
Spis treści
Rozwiń
  1. Prawny i praktyczny wymiar reklamy bukmacherstwa
  2. Jak licencjonowani bukmacherzy wykorzystują zmienione przepisy dotyczące reklamy?
  3. W jaki sposób znowelizowana ustawa hazardowa pomogła zmienić wizerunek bukmacherstwa?
  4. Warto wiedzieć
Zakłady bukmacherskie po nowelizacji ustawy hazardowej
Po nowelizacji ustawy hazardowej Polacy dostrzegli w zakładach bukmacherskich legalną rozrywkę

Potrzeba wprowadzenia zmian legislacyjnych, dotyczących gier losowych wynikała z rażących dysproporcji między legalnymi i nielegalnymi bukmacherami.

LEGALNI BUKMACHERZY ONLINE
 Lista legalnych operatorów zakładów sportowych 

Z szacunków UN Global Compact Network Poland ONZ wynikało, że wart ok. 5,3 mld zł rynek to nawet w 90% szara strefa. 1 kwietnia 2017 r. weszły w życie zmienione przepisy, umożliwiające reklamowanie autoryzowanych spółek przyjmujących zakłady wzajemne, a od 1 lipca 2017 r. nielicencjonowane portale bukmacherskie są wpisywane do rejestru domen zakazanych i blokowane (art. 15f, 15g ustawy hazardowej). Dzięki temu udział nielegalnych buków spadł do poziomu 60%.

Prawny i praktyczny wymiar reklamy bukmacherstwa

Legalni bukmacherzy chętnie wspierają kluby sportowe, ponieważ wyniki ich współzawodnictwa stanowią przedmiot ich działalności. Przed 1 kwietnia 2017 r. nie mogli oni jednak wykorzystywać tych informacji marketingowo – ustawodawca postanowił zatem zliberalizować przepisy. Zgodnie z art. 29 ust. 1 autoryzowani bukmacherzy mogą prowadzić reklamę swoich usług, ale musi ona spełniać warunki określone w art. 29b ustawy hazardowej.

Wykres obrazujący najbardziej popularne wśród Polaków gry na pieniądze
W jakie gry na pieniądze Polacy grają najchętniej:źródło: badanie IQS na zlecenie Totolotek SA

Nie może być kierowana do osób małoletnich, zachęcać do stawiania wyższych stawek jako czynnika zwiększającego szansę na wygraną ani wywoływać skojarzeń z relaksem lub wypoczynkiem, nauką lub pracą, reklama zakładów bukmacherskich nie może być też kojarzona z sukcesem zawodowym, życiowym lub finansowym.

Zmianę sytuacji prawnej skomentował w rozmowie z Business Insider Polska Konrad Komarczuk, prezes Fortuna Zakłady Bukmacherskie: Nasz biznes nie tylko stał się znacznie bardziej rentowny po kwietniu, kiedy zaczęły działać nowe zasady, ale również pod koniec roku. Wtedy zaczęliśmy zbierać profity z innych przepisów dot. możliwości reklamowania się. Są oczywiście związane z tym pewne ograniczenia – nie możemy na przykład kojarzyć się z tężyzną fizyczną, seksualnością, a w godz. 6-22 możemy jedynie działać marketingowo jako sponsorzy. 

Legalnie prowadzona reklama zakładów wzajemnych musi zawierać komunikat o konsekwencjach udziału w nielegalnych grach hazardowych, ryzyku związanym z hazardem i posiadaniu zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych (art. 29b ust.3).

Jak licencjonowani bukmacherzy wykorzystują zmienione przepisy dotyczące reklamy?

Prezes Fortuny wyjaśnia sytuację na rynku bukmacherskim: Musieliśmy więc nauczyć się pracować z mediami, a one przywyknąć, że teraz i bukmacher może reklamować się w telewizji. Zaczęliśmy więc wykorzystywać swoje szanse. Fortuna weszła w sponsoring pierwszej ligi m.in. dlatego, że to nam dało możliwość reklamy oraz jeszcze większego zaistnienia w świadomości odbiorców jako marka. Wiec zgodnie z ustawą już wcześniej musieliśmy zbudować portfolio sponsorskie, aby później móc to wykorzystać.

Ile Polacy wydają rocznie na gry hazardowe?

Należy przy tym zaznaczyć, że Fortuna nie jest tu wyjątkiem – praktycznie wszyscy legalni bukmacherzy wspierają finansowo polskie kluby sportowe: STS Zakłady Bukmacherskie sponsoruje Reprezentację Polski w piłce nożnej, Jagiellonię Białystok, KKS Lech Poznań, a operator bukmacherski LVBET – m.in. Wisłę Kraków i Widzew Łódź.

W jaki sposób znowelizowana ustawa hazardowa pomogła zmienić wizerunek bukmacherstwa?

Możliwość prowadzenia reklamy motywuje licencjonowanych bukmacherów do wspierania polskiego sportu, ale nie jest to jedyny pozytywny aspekt nowelizacji ustawy o grach losowych. Do tej pory branża bukmacherska kojarzyła się z czymś nie do końca legalnym. Ja to nazywałem legalną szarą strefą. Ludzie postrzegali nas jako coś niepewnego, gdzie pan z wąsem sprzedaje jakieś podejrzane kupony. A teraz staliśmy się normalnym dobrem konsumpcyjnym. To trochę odczarowało ten rynek – zauważa Konrad Komarczuk.

Na rynku zakładów sportowych coraz silniejszą pozycję mają autoryzowane spółki bukmacherskie – oprócz wspomnianych wcześnie należą do nich również m.in. legalny bukmacher Milenium czy forBET Zakłady Bukmacherskie – które zyskują nowych graczy m.in. poprzez rozbudowany system promocyjny. Dla stałych graczy organizują regularne promocje bukmacherskie dla regularnych i nowych klientów, a nowym oferują atrakcyjne bonusy na start, umożliwiające otrzymanie m.in. bonusów od depozytu w kwocie przekraczającej nawet 1000 zł.

Bonusy powitalne u legalnych bukmacherów

Nietrudno zauważyć, że przynosi im to wymierne korzyści, a zainteresowanie obstawianiem zakładów wzajemnych systematycznie rośnie: według badania, przeprowadzonego pod koniec 2017 roku na zlecenie legalnego bukmachera Totolotek, typowanie zakładów bukmacherskich to trzecia najpopularniejsza wśród Polaków gra hazardowa (po loteriach i konkursach SMSowych), którą wybiera już 13 % graczy. Z kolei z badań, przeprowadzonych przez Centrum Badania Opinii Społecznych w czerwcu 2017 r. wynika, że Polacy średnio wydają na obstawianie w punktach stacjonarnych 139,92 zł rocznie, a stosunek kosztów do zysków jest dodatni (1:4).

Warto wiedzieć

  • Na skutek umożliwienia prowadzenia reklamy przez licencjonowanych bukmacherów zaczęli oni bardziej aktywnie angażować się sponsorowanie polskiego sportu
  • Pomogło to poprawić wizerunek rynku zakładów sportowych, które postrzegane są jako rodzaj legalnej gry hazardowej
  • Według danych statystycznych 13% Polaków stawia zakłady wzajemne, z czego 80% stanowią mężczyźni
Źródła
Zwiń
  1. businessinsider.com.pl/firmy/firma-fortuna-jak-dziala-branza-bukmacherska/k3jp1jd
  2. Komunikat z badań CBOS, Nr 68/2017 „Hazardziści”, Warszawa, czerwiec 2017 www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_068_17.PDF
Inni czytali również

Komentarze i opinie (0)

Nowe oblicze polskiego bukmacherstwa
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i mają zastosowanie polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi Google.
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując przeglądanie witryny wyrażasz zgodę na postanowienia naszej polityki prywatności dotyczącej plików cookies.